2012. április 25., szerda

Paradicsomos húsgombóc spagettivel




Gyerekkorom menzás paradicsomos húsgombóca a kedvencem volt. Pontosabban a hozzá tartozó finom, sűrű, édes-savanykás paradicsomszószt szerettem nagyon a főtt krumplival. Az utóbbi években mégsem sűrűn készült nálunk. Sokat kísérleteztem vele, de valahogy sosem sikerült visszavarázsolni azokat a gyerekkori ízeket, a gombóc is hol szétfőtt, hol kemény maradt, így szép lassan feledésbe is merült. Nemrég azonban a TV-paprika műsorán Lucinda Scala Quinn amerikai szakácskönyv írónő az "Etetni bolondulásig" című műsorában éppen paradicsomos húsgombócot készített. Igaz ő  nem rizzsel, hanem áztatott kenyérrel dúsítva  készítette a gombócokat, de olyan ínycsiklandozóan néztek ki, gondoltam, akkor most  érkezett el az idő, hogy újra megpróbálkozzam az elkészítésével. Persze a magyaros ízlésemnek megfelelően kicsit módosítottam rajta. A paradicsomszószba kevés só, bors, cukor és zellerszár is került. Finom lett. Lehet, hogy ezentúl  nem kell majd 10 évet várni, míg újra elkészítem. Ha valaki tudja a tökéletes (rizses) húsgombóc receptjét, hogy mitől nem lesz kemény és nem is esik szét, az írja meg nekem az arányokat. Jó?               

Elkészítési idő: 90 perc

Paradicsomos húsgombóc spagettivel

Hozzávalók:

  • 50 dkg darált hús (fele sertés-fele marha)
  • 2 hámozott  paradicsomkonzerv
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • 1 kis vöröshagyma
  • 2 tojás
  • 2 dkg reszelt sajt
  • 2 szelet fehér toast kenyér
  • őrölt bors
  • pici cukor
  • petrezselyem
  • 1 zellerszár
  • kevés tej
  • olaj
  • parmezán


Elkészítése:

  1. Kevés tejet meglangyosítunk és beáztatjuk a  - héj nélküli - toast kenyeret. 
  2. Közben a darált  húshoz hozzáadjuk a finomra aprított vöröshagymát, fokhagymát, a felvert tojásokat, sót, őrölt borsot, finomra vágott petrezselymet, reszelt sajtot  és végül a kinyomkodott kenyérbelet.
  3. A masszát kézzel összegyúrjuk, kis gombócokat formálunk belőlük, majd a felforrósított olajon minden oldalát megpirítjuk úgy, hogy a serpenyőt néha megrázogatjuk. 
  4. A gombócokat nem zsúfoljuk az edénybe, mert ha nincs elég hely, úgy nem tudnak szépen pirulni, hanem több részletben sütjük ki.
  5. A paradicsomkonzerveket turmixgépbe öntjük és kicsit darabosra turmixoljuk, a húsgombócok alatt csak kevés olajat hagyunk, ráöntjük a paradicsomszószt, fakanállal óvatosan felkapargatjuk a serpenyő aljáról  a finom  pörcöket, sózzuk, borsozzuk, kevés cukorral szelídítünk a fanyar ízén, hozzá dobjuk a zellerszárat. Lassú tűzön kb fél óráig főzzük.
  6. Frissen főtt spagettivel tálaljuk, tetejére parmezán sajtot reszelünk. 







3 megjegyzés:

  1. Őszintén szólva én mindig rizzsel készítem a gombócokat, de eddig még sosem volt gond vele. Fél kilóhoz olyan csapott marék..blindre. Síma magyar "B" rizst átmosok, kicsit sózom, kevés hideg vízben felteszem, és félig megfőzöm fedő alatt. Kevergetni tilos! Ha langyosra hűlt, belekeverem.Ha véletlenül víz marad rajta, feltétlen hagyd egy szűrőben lecsepegni, mielőtt elkevered. Na ennyi okosságot tudtam hozzáfűzni.

    VálaszTörlés
  2. Én is írok neked egy tippet a gombóccal kapcsolatban...Ha húsgombócot készítek káposztába vagy paradicsom szószba, akkor 1/2 kg darált húshoz adok egy marék rizst. Amennyi a belemarkolásban a kezembe marad. Én teszek hozzá még egy fél bögrényi szója granulátumot is, amit előtte langyos-sós vízben megáztatok, majd jól kinyomkodok, mint a zsömlét szokás. Ez tuti puha lesz. Amúgy csodásak a képeid, máris éhes lettem...:o)

    VálaszTörlés
  3. Ezt a változatot nem ismerem, de hasonlóan készül a gombócom mint Illéskrisszé, persze szója nélkül. Egy maréknál valamivel több rizst használok, szeretem ha érzem a rizst benne. Én csak a hagymát dinsztelem meg kevés olajon, és úgy adom a töltelékhez. Még eddig egybemaradtak. :)
    Guszta a tálalás!!

    VálaszTörlés

KÖSZÖNÖM A LÁTOGATÁST!
A hozzászólás linket, hirdetést, reklámot nem tartalmazhat!